Kommenteeri

Toiduteadlikkus ja söömisharjumused

Paaril korral olen kirjutanud oma isiklikest kogemustest toiduga peale insuldi läbi ealmist. Täpsemalt, toitumisnõustamise teenusest läbi tööalase rehabilitatsiooni programmi, toitumishäirest ja sellega toimetulemisest, kuidas peale insulti uuesti leida endas julgus avalikke söögikohti külastada, kust alustada ning kõigist söögiga seotud teemadest, millega olen ise oma taastumisteekonnal kokku puutunud.
https://www.taastusstuudio.ee/taastumislugu/kui-toitumishaire-kimbutab 
https://www.taastusstuudio.ee/taastumislugu/kui-votaks-oma-toitumise-lopuks-kasile 
https://www.taastusstuudio.ee/taastumislugu/bon-appetit-head-isu

Avastamist on olnud kuhjaga. Paari aastaga olen endaga ära teinud suure töö, olen võtnud vastu abi spetsialistidelt, kuulanud neid ja toimetanud nende juhendamisel ning nuputanud ka ise enda jaoks sobivad lahendused välja. Kuna minust on nende aastatega saanud oma tervise suur analüüsija, siis olen toitumise osas jälginud oma paari aasta teekonda ja avastanud sealt teatud mustrid, kitsaskohad ning mõistnud, mis minu jaoks on hea ja mis mitte.
On olemas teatud toiduained, mis mulle ei sobi. Olen need oma menüüst välja selekteerinud. Need avastused olen teinud puhtalt enesetunde järgi. Kui enesetunne on kehvem, siis vaatan oma päevamenüüd (täidan endiselt järjepidevalt toitumispäevikut) ja sealt saab selge pildi, mis võis kehvemat enesetunnet tekitada. Loomulikult on naiivne arvata, et ainult toit on põhjuseks. Minu puhul on mitmeid erinevaid mõjutajaid – ilm, toit, pinge ja stress, liiga palju füüsilisi tegevusi, liigne pingutus jne. Kuigi alguses selle kõige kaardistamine oli väga tüütu, siis mingil hetkel mõistsin, et tänu sellele oskan ma täna üsna kiiresti märgata halvema enesetunde põhjustajat. Kuigi insuldiinimesena tuleb mul loomulikult ette ka kehvemaid päevi, kus kindlat põhjust ei oskagi öelda. 
Olen nõus selle mõttega, et toiduga saab oma enesetunnet mõjutada. Sellel teemal on palju räägitud, kirjutatud raamatuid, peetud arutelusid. Ma usun, et ei ole olemas inimest, kes ei oleks näinud värvikirevat toidupüramiidi joonist või ei oleks kuulnud taldrikureeglist ehk milliseid toiduainerühmi millises vahekorras peaks leiduma taldrikul olevas toidportsjonis. Terve teadus ühel taldrikul.

Millised on minu toidueelistused?
Ma pole küll nii põhjalik, aga mingid kindlad toiduained peavad aegajalt mu menüüst läbi käima.  Peamised on kala, eks ikka omega3 pärast (insuldiinimestele väga oluline), aedviljad, köögiviljad ja puuviljad ning tsitrusviljad. Minu hommikusöögi juurde kuulub tee, kuhu lisan alati natuke ingverit, mett ja sidrunit. Kui viimased viis aastat jõin peamiselt piparmünditeed, siis viimased pool aastat olen valinud erinevate taimeteede vahel. Eriti maitseb mulle kibuvitsa-puuvilja tee.
Päevas 2 tassi kohvi (cappuccino) on minu tavapärane norm. Tass kohvi aitab mõnikord ka peavalu vastu või kui vererõhk liiga madalaks vajub ja mu tasakaalukeskus trikitama hakkab.
Igasugune paastumine ja näljutamine ei tule minu puhul kõne allagi. Kui mul on näljatunne, siis hakkab pea valutama ja lõpuks olen kuri, näljane, kõik kohad valutavad ja tasakaalu nagu polekski. Jään selle juurde, mis mulle sobib ja mida minu keha soovib. Kõik toiduained, mis allpool oleval fotol näha, on minu toidulaual olemas ja menüü on nädalast nädalasse varieeruv. Üks on raudkindel – neljapäev on meie majas supipäev. 😊 See on nii olnud juba aastaid.
Minu toidueelistused on peale insulti natuke muutunud. Mõned valikud on tehtud küll teadlikult, aga mõned on kujunenud välja ajaga, sest maitsemeel on pisut muutunud. Arvestan toitumisspetsialisti nõuannetega, oma haiguslooga ja usaldan tugevalt oma sisetunnet. Lõhki ennast ei söö ja nälga ka ennast ei jäta. 😊
Paastumist ja näljutamist ma ei pea mõistlikuks tegevuseks. Eriti nende puhul, kel mõni raske haigusdiagnoos on. Igasugune karm dieet jäägu ikka arstide määrata, sest nemad tunnevad konkreetse inimese haiguslugu. Aga loomulikult, iga inimene on oma otsustes ja eelistustes vaba.
Ootan kannatlikult kodumaiste maasikate valmimist ja loomulikult oma lemmikuid, mureleid. Neid võiks lausa kilodega sisse süüa, aga ka marjade puhul peab piiri pidama. Vaatan oma tabelit ja muudkui kalkuleerin, muudmoodi ei saa ja ei tohigi. 
Soojade ilmade saabudes muutub ka meie pere menüü lahjemaks. Värsked salatid, mille juurde lisame tuunikala, kana või krevette. Kõlab tervislikult, aga ega nüüd siis nii hulluks asi ka minna saa, et ainult roheline ja ülitevislik kraam. Eks neid mittelubatuid toitusid ole ka minu menüüs, lihtsalt mõistlikes kogustes. 
Olen ju kkagi luust ja lihast inimene! 😊
NB! Tõsta oma toiduteadlikkust ja hoia oma söömisharjumused kontrolli all. See on midagi, millega Sa kindlasti suudad hakkama saada. Kui oskustest jääb puudu, küsi abi spetsialistilt.
Siin on Sulle toitumispäevik https://tap.nutridata.ee/et/avaleht, mida kasutan ise ja soovitan soojalt ka kõigile teistele. Suurepärane, lihtne, tasuta abivahend toitumise korrigeerimiseks!

NB! Taastusstuudio Facebooki leht: https://www.facebook.com/taastusstuudio

Lisa kommentaar

Email again: